A marketing szakma számtalan részterületre bontható. Felosztható a marketing aszerint, hogy ATL (above-the-line, a vonal fölött), illetve BTL (below-the-line, a vonal alatt). A szájhagyomány szerint az elkülönítésnek annyi alapja van, hogy egy okos ember egy ügynökségnél a költségek részletezésénél egyszer húzott egy vízszintes vonalat a papírra. Ami fölé került, az volt az ATL, ami alá, az a BTL.
ATL területek hagyományosan: tévé, sajtó, rádió, óriásplakát stb.
BTL hagyományosan: értékesítésösztönzés, bolti akciók, szóróanyagok, kiállítások, vásárok stb.
Az elkülönítést egyre kevésbé tartja fontosnak a szakma, tekintve, hogy a nagy cégek elsősorban integrált kampányokra, 360 fokos marketingre törekszenek.
Célszerűbb tehát felosztani a marketinges szakmákat aszerint, hogy milyen részterülettel foglalkozik valaki, illetve hogy teszi ezt a márkatulajdonos oldalán (magyarán a gyártó cégnél), vagy ügynökségi oldalon.
Így tehát nézzük a felosztást:
9 marketinges szakterület
reklámügynökség
aki itt dolgozik, az csak a reklámkampányokba lát bele (tévé, sajtó, óriásplakát, citylight, internetes bannerkampány stb.)
médiavásárló
ő veszi meg a tévében, rádióban, sajtóban a reklámhelyet
piackutató
ők állítják össze a kérdőívet, elemzik az adatokat – munkájuk a matematika, statisztika és a pszichológia érdekes határterületein mozog
DM (direkt marketing)
ők azok, akik nagyon pengék a mintaküldésben, adatbázis kezelésben, reklámlevelek küldésében, sőt, call centerben sem szoktak rosszak lenni (ők veszik fel a telefont, ami a termék csomagolására van írva)
rendezvénymarketing
a nagy happeningek, ügyféltalálkozók szervezői
promóciós
a bolti kóstoltatásokat ők szokták intézni
webmarketing
minden olyan dolog ide tartozik, ami egy cég webes megjelenését jelenti – ez a kör pedig hihetetlenül kibővült az elmúlt évtizedben!
reklámgrafikus
ők tervezik a szórólapot, termékcsomagolást, katalógusokat
brand marketinges
ő az, aki a megbízói oldalon ül, helyesebben futkos és veszekszik mindenkivel. A brandesnek kell átlátnia az összes területet, amit feljebb leírtam, ugyanis a cég vezetése rajta fogja számonkérni, hogy mire költött és milyen eredménnyel. Sajátossága, hogy senkinek sem a főnöke, mégis mindenkin át kell vernie mindent határidőre.
Nem látható a listában olyan, ami értékesítéssel kapcsolatos. Ennek az az egyszerű oka, hogy a marketing és az értékesítés nagyon közeli területek, de mégsem egy és ugyanaz a két szakma. A fentiekből szerintem kiolvasható, hogy a marketing elsősorban a háttérmunkát végzi, úgymond az értékesítő kezébe adja a terméket, a reklámját, az érvelést, a piackutatási adatokat, hogy az értékesítő aztán ki tudjon özönölni a piacra, és el tudjon adni.
Megjelent: Marketing Izék blog 2010. január
Továbbiak: keresőoptimalizálás, webmarketing